Pensionister Rejsebeskrivelser

Holland 2018

Holland April 18 40
Blomstrende forår

Udenlandsrejsen 2018 gik i år til Holland.
Vi kørte derned i bus med afgang torsdag d. 26. april.
Det blev en lang bustur, men vi nåede da vores hotel sidst på eftermiddagen.
Et dejligt hotel lidt udenfor den gamle hansestad Swolle, engang en driftig havneby med ringmur, nu en driftig handelsby, hvor den gamle by indenfor murene stadig er bevaret.
I sidste øjeblik måtte programmet ændres, da det viste sig, at fredagen var kongens fødselsdag. Vi  tog derfor på denne solskinsdag til den berømte blomsterpark Keukenhof. Hollands smukkeste blomsterpark. Her så vi et væld af påskeliljer, tulipaner og hyacinter. Der var væksthuse med liljer og orkideer i alskens former og farver – fantastisk.
Lørdagen begyndte med en tur til Swolle. Her fik vi en rundvisning i den gamle by, og vi besøgte et kæmpe marked, med alt hvad hjertet kunne begære. Næste stop var byen Giethorn ” lille Venedig”, som byen også kaldes, da det meste trafik foregår på kanaler. Her tog vi på en dejlig sejltur, så vi rigtig kunne se byen fra vandsiden. Hjemturen gik over Nordøst Polderne, Hollands største inddæmmede område.
Vi besøgte naturligvis Amsterdam. Men da vejret ikke viste sig fra sin bedste side, forgik den planlagte sightseeing fra bussen. Derefter sejlede vi, idet der var bestilt en kanalrundfart, hvor vi så de flotte huse, de smalle stræder og rækken af beboede husbåde. Efter denne tur gik vi lidt rundt i byen, inden vi igen skulle på farten. Nu var næste stop et lille ostemejeri og et træskoværksted. Meget imponerende. Vi kunne både smage og købe de specielle goudaoste samt meget andet.
Mandag var hjemtursdag. Men først skulle vi på blomsterauktion i Aalsmeer, verdens største marked for blomster. Her sælges dagligt ca. en million blomster.
Hjemturen foregik i fin stil. Hjemme igen ud på aftenen efter en tur med mange oplevelser og indtryk.